Fiat - kawał historii motoryzacji...


Fiat 500 jest następcą modelu Fiat 500 Topolino (1936-1955). Wziął swoją nazwę od pojemności dwucylindrowego chłodzonego powietrzem silnika wynoszącej niemal 500 cm³ (dokładnie 479).








Modele Fiata:
126p/Maluch
Albea
Bravo
Cinquecento
Ducato
Fiat 500
Freemont
Grande Punto
Idea
Idea
Linea
Palio
Panda
Regata
Ritmo/Strada
Scudo
Sedici
Seicento
Strada
Tempra
Uno
Moretti Sportiva

Uno

Fiat Uno – model Fiata z lat 80. i początku lat 90., wybrany samochodem roku 1984. Produkowany we Włoszech od 1983 do 1995 roku. Jego produkcja w innych krajach trwa nadal. W ciągu 10 lat produkcji we Włoszech wyprodukowano 6 milionów egzemplarzy. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1984 model zajął 1. pozycję. Nadwozie tego modelu było opracowane przez Giorgetto Giugiaro z firmy Italdesign Giugiaro. Oficjalna prezentacja nastąpiła 20 stycznia 1983 roku na przylądku Canaveral na Florydzie. Wyposażano go w silniki (dane patrz niżej) benzynowe o pojemności 0,9, 1,0, 1,1, 1,3 i 1,5 dm³ oraz silniki wysokoprężne (1,3 (także jako TURBO) i 1,7 dm³). Ciekawostką jest fakt, że silnik diesla 1,3 dm³ opracowano na bazie benzynowej o tej samej pojemności. Wersja Uno Turbo oferowana była w latach 1985-1989[2]. Auto było również produkowane w Brazylii (od października 1984 roku) i Argentynie. W Europie występował w wersji 3- oraz 5-drzwiowej. W Ameryce Południowej znany był również jako kombi o nazwie „Elba” (w Brazylii i Europie) lub „Duna Weekend” (na wielu pozostałych rynkach), 2 i 4-drzwiowy sedan o nazwie „Premio” oraz Duna (poza Brazylią).
html map